Så skulle Leopard-eventyret bare vare ett år. Det ble i går offisielt at Leopard Trek og RadioShack slås sammen. Det er knapt ni måneder siden det nyetablerte laget inviterte til storslått lagpresentasjon i Luxembourg, hvor rytterne ble presentert. Det nydannede laget gikk under sloganet "true racing". Laget skulle tuftes på grunnpillarene i syklig: alt skulle handle om syklingen. "It’s all about the racing", sa Brian Nygaard på presentasjonsdagen, 6. januar tidligere i år. Hovedsponsoren bak laget var finansmannen Flavio Becca. Den luxembourgske finansmannen hadde en stor lidenskap for sykling og som venn av familien Schleck var det naturlig å sprøyte inn penger i Schlecks Luxembourg-baserte lag.
Becca, som gav laget navnet Leopard fordi han synes Schleck-brødrene så ut som leoparder på sykkelsetet, skal visstnok ha gitt laget et budsjett på 15 millioner euro (ca. 115 millioner norske kroner, etter dagens kurs). Med Trek som medsponsor skulle man tro at det ikke skulle by på finansielle problemer for det profilerte laget, men den gang ei? Leopard Trek annonserte selv fusjonen mellom de to storlagene på deres egen hjemmeside i går kveld. Ifølge Flavio Becca trengs det sterke sponsorer for å kunne oppnå fremgang innen sykkelsporten og av den grunn er det nødvendig med en fusjon mellom Leopard Trek og RadioShack. Men man skulle tro at med en så sterk finansielle kilde i ryggen, at det ikke skulle være noe problem å finansiere laget. Tross alt var dette et langsiktig prosjekt (Beccas budsjett var et budsjett for de fire neste årene) og med UCI-lisens i boks for fire år skulle man ikke tro at det hele skulle være over etter et år?
Leopard Trek har i stor grad vært med på å prege de store rittene gjennom denne sesongen, dog har ikke resultatene stått i stil med forventningene. Fabian Cancellara kjørte strålende i vårklassikerne, men det ble bare andre- og tredjeplass i henholdsvis Ronde van Vlaanderen og Paris-Roubaix, og for en rytter som Fabian Cancellara og et lag som Leopard Trek er dette "bare" en andre- og tredjeplass. Det samme gjelder Andy og Fränks andre- og tredjeplass i Tour de France. Det kan se ut til at Flavio Becca rett og slett ikke fikk nok valuta for pengene og hva angår Tour de France-seier, hvem kan være bedre en Johan Bruyneel, co-pilot i ni Tour de France-seiere?
Dårlig håndtering
Mens ryktene har florert i aviser og på syklistenes andre hjem, Twitter, har det blant Leopard-rytterne vært mye usikkerhet og bekymring. Tom Stamsnijder skrev på sin Twitter-konto at han hadde våknet til rykter, men ikke hadde hørt noe offisielt. Også Jakob Fuglsang, som for tiden ligger på en åttendeplass sammenlagt i Vuelta a España, har også ytret at det var bekymring blant Leopard-rytterne i Spania, og at de ikke hadde hørt noe fra ledelsen. "Med alle disse ryktene må det være noe i dem", sa Fuglsang. Med to lag som slås sammen og restriksjoner fra UCI om at det maks kan være 28 ryttere i stallen til et lag, vil selvfølgelig det ende med at noen ryttere må finne seg et nytt lag, og det er da forståelig at det vanker bekymring blant Leopard-rytterne.
I fjor fikk Brian Nygaard og Kim Andersen kritikk for måten de hadde gått bak Bjarne Riis' rygg i planleggingen av Leopard Trek. De to danske sportsdirektørene tok med seg mange av Riis' ryttere, og mange mente at danskene hadde håndtert situasjonen dårlig. Nå ser det ut til at mange ryttere plutselig kan stå uten kontrakt, og om rytterne har stått uten informasjon fra ledelsen i Leopard, er det ikke noe hyggelig situasjon de nå plutselig står i. Om det så er, er situasjonen dårlig håndtert av Becca & co. Mange ryttere står trolig med mange ubesvarte spørsmål hva fremtiden deres angår.
Sykkelsportens Barcelona?
Mange snakket om Leopard Treks slagkraftige mannskap før årets Tour de France, men dét laget ser nå ut til å bli en fotnote i forhold til det laget det nye RadioShack-Nissan-Trek Proffesional Cycling Team kan stille med neste år. Leopard Trek bekrefter i pressemeldingen om fusjonen at (naturligvis) Fränk og Andy Schleck, sammen med Fabian Cancellara, vil fortsette på laget. I tillegg vil Chris Horner, Andreas Klöden og Jani Brajkovic være å finne på laget neste år. Det store, amerikanske talentet Matthew Busche, som er nasjonal mester av året, sykle for det Luxembourg-baserte laget (laget overtar Leopard Treks UCI-lisens).
Man har den siste måneden snakket mye om BMC og deres fryktinngytende mannskap. Nå går RadioShack-Nissan-Trek Thor Hushovds nye arbeidsgiver en skyhøy gang. Sjeldent har man vel (på papiret) sett et så slagkraftig lag. Alberto Contador har allerede uttalt at han grøsser bare ved tanken, og det er ikke uten grunn. Contador har de siste årene kjempet med Schleck-brødrene om Tour de France-seieren. Spanjolen har riktig nok gått seirende ut av alle, ser man bort fra i år, men det spørs om det i det hele tatt blir mulig for spanjolen å utmanøvrere det nye laget. Chris Horner var råsterk under Tour of California, hvor han blant annet slo Andy Schleck. Andreas Klöden har stått på pallen i Tour de France to ganger og Jani Brajkovic har blant annet vunnet Critéirum du Dauphiné. I tillegg skal man ikke se bort ifra at også Jakob Fuglsang, som bor i Luxembourg, er treningskamerat og god venn av Andy (og Fränk), kommer til kjøre for laget.
Jo flere kokker, jo mer søl?
Kan det bli for mange om benet? Johan Bruyneel er ikke så ukjent med situasjonen. I 2009, da han ledet Astana under Tour de France, ble laget splittet i to, gjennom konflikten mellom Lance Armstrong og Alberto Contador. Med så mange sterke og meriterte ryttere kan det bli intern splid om kapteinsrollen, som kan føre til en splitelse i laget, som igjen kan føre til at laget ikke vinner Touren. Kritikken vil dog ikke være så stor om laget skulle vinne.
I år klarte ikke Leopard å bestemme seg tidlig nok for hvem de skulle kjøre for. Det ble kanskje avgjørende for at det Cadel Evans, og ikke en Schleck, som stod øverst på pallen i Paris. Dog vil det trolig være en Schleck som blir kaptein under neste års Tour de France. Det er ikke mye som tilsier at noen andre på laget skal kunne hamle opp med Alberto Contador eller Cadel Evans, men Andreas Klöden, som veltet ut av årets Tour, virket uhyre sterk, og selv om han tidligere har uttalt at han helst vil være hjelperytter, er det ikke et umulig scenario at det kan bli for mange om benet i RadioShack-Nissan-Trek. Jo flere kokker, jo mer søl?
Diskuter gjerne i kommentarfeltet!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar